Finner du ikke det du leter etter?


Selskapsvedtekter for Bodø Pensjonskasse

Disse vedtektene er gjeldende fra og med 12. desember 2023.

  • §1–1 Firma, forretningskontor og virkeområde

    Bodø Pensjonskasse, i det følgende kalt pensjonskassen, er opprettet 01.07.1927 av bystyret i Bodø. Bodø kommune er i disse vedtekter betegnet kommunen. Pensjonskassens forretningskontor er i Bodø, Norge.

    Pensjonskassen er registrert i Enhetsregisteret med organisasjonsnummer er 940 027 365.

    Vedtektene avløser de tidligere vedtekter av 15.12.2020.

    Pensjonskassens formål er å yte pensjoner til medlemmene og andre pensjonsberettigede.

    Pensjonskassen kan også omfatte:

    1. Kommunale foretak.

    2. Aksjeselskap eller andre selskaper hvor kommunen eier mer enn 50 prosent av aksjene eller andelene.

    3. Aksjeselskap eller andre selskaper som har nær tilknytning til kommunen.

    4. Stiftelser som har nær tilknytning til kommunen.

    5. Helseforetak.

    I disse vedtekter brukes i det følgende begrepet konsernenhet som en felles betegnelse for kommunale foretak, aksjeselskap, selskap, stiftelser og helseforetak som kommer inn under punktene 1 til 5 ovenfor og som kan omfattes av pensjonskassen.

    Pensjonskassens styre og styret i vedkommende konsernenhet må ha fattet vedtak om at pensjonskassen også skal omfatte konsernenheten.

    Vedtak om at pensjonskassen kan omfatte konsernenheten under punktene 3 til 5 ovenfor, skal meldes til Finanstilsynet.

    Dersom konsernenheter under punktene 1 til 5 ovenfor skal være omfattet av pensjonskassen, skal rettigheter og plikter for disse og deres arbeidstakere tilsvare det som gjelder for kommunen og de kommunalt ansatte.

    Konsernenheter under punktene 1 til 5 ovenfor som omfattes av pensjonskassen plikter å innbetale kjernekapital, i den utstrekning pensjonskassens styre krever dette i samsvar med § 5–4.

    I tillegg til Bodø kommunes tjenestepensjonsordning omfatter pensjonskassen tjenestepensjonsordningene til følgende konsernenheter:

    - Bodø Havn KF

    - Bodø Spektrum KF

    - Stormen konserthus Bodø KF

    - Salten Brann IKS

    - Salten Regionråd

    - Bodø Kirkelige Fellesråd

    - Bodø Produksjonssenter AS

    - Bodø Pensjonskasse

    - Skjerstad Bygningsstiftelse

    - Zahlfjøsen AS

    - Bodø 2024

    § 1-2 Rettsstilling

    Pensjonskassen er en selvstendig juridisk enhet med egen regnskapsføring.

    Pensjonskassens midler holdes atskilt fra kommunens og konsernenhetenes midler og hefter ikke for deres forpliktelser. Pensjonskassens formue og inntekter skal ikke tilfalle kommunen, konsernenhetene eller deres kreditorer.

    Pensjonskassen står under tilsyn av Finanstilsynet.

  • §2–1 Godkjenning og endring av vedtektene

    Endring av vedtektene skal vedtas av pensjonskassens styre med kvalifisert flertall.

    Vedtektene og endringer av vedtektene skal godkjennes av Finansdepartementet eller av Finanstilsynet etter delegasjon, såfremt ikke lov eller forskrift angir unntak fra slik godkjennelse.

    Vedtektsendringer som ikke krever offentlig godkjennelse, trer i kraft fra vedtagelsen eller fra annet tidspunkt fastsatt av styret. Vedtektsendring som krever offentlig godkjennelse, trer i kraft når denne foreligger.

    Enheter med pensjonsordning i pensjonskassen skal underrettes om vedtektsendringer.

  • §3–1 Oppnevnelse av styre

    Pensjonskassen ledes av et eget styre – i det følgende kalt styret – på åtte medlemmer.

    Fire styremedlemmer oppnevnes av kommunen, hvorav minst ett styremedlem ikke har noen tilknytning til pensjonskassen eller til arbeidsgiver, foretak, forening eller annen institusjon med pensjonsordning i pensjonskassen. Fire styremedlemmer oppnevnes av arbeidstakernes organisasjoner blant innskuddspliktige medlemmer og pensjonister i pensjonskassen eller andre de ønsker skal representere rettighetshaverne.

    Det forutsettes at kommunen og arbeidstakernes organisasjoner samordner oppnevning slik at lov eller forskrifts krav til egnethet, kompetanse, vandel og kjønnsrepresentasjon ivaretas ved utnevnelse av styrets medlemmer. Minst halvparten av styrets medlemmer skal være bosatt i Norge.

    Styret er selvkonstituerende, og velger selv sin leder og nestleder.

    Styrets medlemmer velges for fire år. For å unngå at samtlige styremedlemmer er på valg samtidig kan valgperioden også være to år. Kun fire styremedlemmer kan være på valg samtidig. Gjenvalg kan finne sted. Nytt styre trer i funksjon etter avlagt årsregnskap.

    §3–2 Styrets møter

    Styret møter etter innkalling fra styrets leder. Medlem av styret og daglig leder kan kreve at styret sammenkalles.. Innkalling til styremøte skal gis med rimelig varsel, og inneholde oppgave over de saker som skal behandles på møtet. Hvert år skal det holdes minst fire styremøter.

    Dersom et styremedlem ikke kan møte, skal underretning om dette gis snarest mulig.

    Styret er beslutningsdyktig når minst fem styremedlemmer er til stede. Alle beslutninger fattes med alminnelig flertall.

    Styret fører protokoll over sine forhandlinger. Protokollen skal for hvert møte undertegnes av de styremedlemmer som deltok i møtet.

    §3–3 Styrets oppgaver

    Styret har ansvaret for å lede pensjonskassens virksomhet og skal påse at pensjonskassens, medlemmenes, og andre pensjonsberettigedes interesser blir ivaretatt på en forsvarlig måte. Dette gjelder også interessene til innskytere av ansvarlig kapital.

    Styret skal blant annet:

    a) Fastsette forsikringsvilkår og inngå avtaler bestemmende for pensjonskassens virksomhet

    b) Forvalte pensjonskassens midler, fastsette retningslinjer for kapitalforvaltningen, herunder kontroll, og påse utarbeidelse av redegjørelse for kapitalforvaltningsstrategien

    c) Fastsette styringsdokumenter for virksomheten, herunder regler om taushetsplikt

    d) Inngå avtaler med eksterne tjenesteytere

    e) Behandle saker av uvanlig art eller stor betydning for pensjonskassen

    f) Fastsette grunnlag for beregning av premier og avsetninger

    g) Fastsette budsjett for pensjonskassen

    h) Avlegge årsregnskap og avgi årsberetning

    i) Treffe beslutning om anvendelse av forsikringsteknisk overskudd og dekning av eventuelle underskudd

    j) Innkalle egenkapital og oppta ansvarlig lånekapital

    k) Fastsette rente på innskutt kjernekapital og andre kapitalinnskudd

    l) Sørge for forsvarlig organisering av virksomheten, herunder etablering av forsvarlige styrings- og kontrollsystemer, årlig vurdering av rutiner og kompetanse, samt gjennomgå risikostyringsfunksjonens rapporter

    m) Sørge for at pensjonskassen har adekvat risikostyring og internkontroll, inkludert for utkontrakterte forhold og herunder at pensjonskassen har tilstrekkelig kompetanse til å følge opp utkontrakteringer

    n) Holde seg orientert om pensjonskassens økonomiske stilling og plikter, og påse at virksomheten, regnskapet og formuesforvaltningen er gjenstand for betryggende kontroll

    o) Sørge for at det foreligger oppdaterte retningslinjer for arten og omfanget av pensjonskassens gjenforsikring og for at disse blir fulgt opp

    p) Ansette daglig leder, herunder fastsette instruks for rollen, arbeidsbetingelser og godtgjørelse

    q) Føre tilsyn med daglig ledelse og pensjonskassens virksomhet

    r) Utarbeide erklæring om fastsettelse av godtgjørelse til ledende ansatte

    s) Fastsette styrehonorar

    t) Iverksette nødvendige undersøkelser for å kunne utføre styrets oppgaver

    u) Velge revisor og fastsette dennes honorar

    v) Utpeke og fastsette retningslinjer for internrevisjon

    w) Utpeke og fastsette retningslinjer for aktuarfunksjonen

    x) Utpeke og fastsette retningslinjer for risikostyringsfunksjonen

    y) Gjennomføre egenvurdering av risiko

    §3–4 Daglig leder

    Pensjonskassen skal ha en daglig leder som ansettes av styret. Daglig leder skal ikke samtidig være medlem av styret. Daglig leder sørger for den daglige ledelsen av virksomheten og skal følge de retningslinjer og pålegg som er gitt av styret.

    Styret kan gi daglig leder fullmakt til å handle på vegne av pensjonskassen når ikke annet følger av denne paragraf eller kapittel 4. Fullmakten kan når som helst kalles tilbake.

    Daglig ledelse omfatter ikke saker som etter pensjonskassens forhold er av uvanlig art eller av stor betydning. Slike saker kan daglig leder bare avgjøre hvis styret i det enkelte tilfelle har gitt myndighet til det, eller hvis styrets beslutning ikke kan avventes uten vesentlig ulempe for pensjonskassens virksomhet. Styret må i så fall snarest mulig underrettes om saken.

    Daglig leder skal sørge for at pensjonskassens regnskapsføring er i samsvar med lov og forskrifter og god regnskapsskikk.

    I samsvar med fullmakt, representerer daglig leder pensjonskassen utad.

    Daglig leder forbereder, i samråd med styrets leder, styrets saker og møter.

  • §4–1 Strategi og retningslinjer

    Styret skal sørge for at det til enhver tid foreligger strategi for forvaltningen av pensjonskassens midler. Styret skal skriftlig fastsette retningslinjer for forsvarlig kapitalforvaltning og drøfte retningslinjene hvert år, jf. forsikringsvirksomhetsloven § 2-3.

    Styret kan inngå avtale om forvaltning av pensjonskassens midler med ekstern tjenesteyter som har konsesjon til å tilby slike tjenester.

  • §5–1 Kapitaldekning og solvens

    Pensjonskassen må til enhver tid ha en kapital som oppfyller gjeldende krav til kapitaldekning og solvensmarginkapital.

    Pensjonskassen skal ha ansvarlig kapital og solvensmarginkapital i henhold til finansforetaksloven § 14-16 og gjeldende forskrifter.

    Ansvarlig kapital skal bestå av kjernekapital (egenkapital) og eventuell tilleggskapital. Kjerne-kapitalen kan bestå av innskutt kjernekapital og overført andel av overskudd.

    §5–2 Opptak og økning av ansvarlig kapital

    Pensjonskassen kan ta opp ansvarlig lån i henhold til gjeldende lovgivning.

    §5–3 Rente på innskutt ansvarlig kapital

    Det kan i avtalen med innskyter bestemmes at det kan utbetales rente på innskutt ansvarlig kapital. Avkastningen skal i så fall fastsettes på forretningsmessige vilkår og stå i forhold til den risiko som er forbundet med innskuddet.

    Styret kan beslutte å utsette betaling av rente på ansvarlig tilleggskapital dersom resultatet av årets drift viser underskudd.

    Dersom pensjonskassen ikke oppfyller gjeldende krav til forsikringstekniske avsetninger, ansvarlig kapital og solvensmarginkapital, eller dersom pensjonskassens økonomiske situasjon for øvrig tilsier det, skal styret vedta slik utsettelse.

    §5–4 Krav om innbetaling av kjernekapitalinnskudd

    Styret skal til enhver tid vurdere pensjonskassens behov for ansvarlig kapital og solvensmarginkapital.

    Kommunen og de konsernenhetene som omfattes av pensjonskassen plikter å innbetale kjernekapitalinnskudd (egenkapitalinnskudd) når det er påkrevet for å gi pensjonskassen tilfredsstillende soliditet. Det kan besluttes innkalt særskilt egenkapitalinnskudd.

    Innbetaling av årlig innskudd kan besluttes av styret.

    Ved innkalling av kjernekapitalinnskudd, skal kommunen samtidig informeres om grunnlaget for beslutningen. Innskuddet fordeles i utgangspunktet forholdsmessig på kommunen og konsernenhetene i forhold til premiereserven for pensjonsforpliktelsene.

    Bestemmelsene i denne paragraf gjelder tilsvarende dersom Finanstilsynet med hjemmel i Finanstilsynsloven § 4 nr. 4 har pålagt pensjonskassen å ha en høyere ansvarlig kapital enn det lovbestemte minstekrav.

  • §6–1 Revisor

    Styret skal oppnevne statsautorisert eller registrert revisor som revisor for pensjonskassen. Vedkommende kan ikke være medlem, pensjonsberettiget eller styremedlem i pensjonskassen.

    §6–2 Internrevisjon

    Pensjonskassen skal ha uavhengig internrevisjon. Revisjonen skal kontrollere at pensjonskassen er organisert og drives forsvarlig i samsvar med gjeldende krav.

    Internrevisjonen utpekes av og rapporterer til styret. Leder av internrevisjonen har møterett i styret.

    Styret organiserer og fastsetter retningslinjer for internrevisjonen.

    § 6-3 Risikostyringsfunksjon

    Pensjonskassen skal ha en uavhengig risikostyringsfunksjon som skal påse at risikoene knyttet til pensjonskassens virksomhet er identifiserte, målte, styrte og overvåkede.

    Risikostyringsfunksjonen rapporterer til styret.

    § 6-4 Aktuarfunksjonen

    Pensjonskassen skal ha en aktuarfunksjon. Denne skal påse at virksomheten drives forsikringsteknisk ansvarlig, samt at avkastning og overskudd håndteres i samsvar med forsikringsvirksomhetsloven og øvrig lovgivning.

    Alle vesentlige spørsmål av forsikringsmessig art skal forelegges aktuarfunksjonen.

  • §7–1 Årsregnskap mv.

    Etter utgangen av hvert regnskapsår fastsetter styret i pensjonskassen årsregnskap for pensjons¬kassen. Sammen med årsregnskapet skal det gis årsberetning om pensjonskassens virksomhet i regnskapsåret.

    Fastsatt og revidert årsregnskap og årsberetning skal legges fram for kommunen og konsern-enhetene innen tre måneder etter regnskapsårets slutt. Innen samme frist skal det etter fastsatte retningslinjer rapporteres til Finanstilsynet. Aktuarens rapport om forsikringsteknisk oppgjør sendes til Finanstilsynet sammen med årsregnskapet. Pensjonskassens årsregnskap utarbeides i henhold til reglene i regnskapsloven med tilhørende forskrift, og for øvrig i samsvar med god regnskapsskikk.

    Det forsikringstekniske oppgjør for regnskapsåret skal legges til grunn ved utarbeidelse av årsregnskapet.

    §7–2 Overskudd

    Overskuddet i pensjonskassen anvendes i samsvar med gjeldende lovgivning.

    §7-3 Manglende dekning

    Viser årsregnskapet at det ikke er dekning for de forsikringsmessige forpliktelser eller at andre kapitalkrav ikke er oppfylt, skal styret i samråd med kommunen og konsernenhetene umiddelbart legge fram for Finanstilsynet en plan for hvordan pensjonskassen kan bringes i økonomisk balanse. Dersom en slik plan ikke blir lagt fram, godkjent eller fulgt, skal Finanstilsynet sørge for at pensjonskassen blir avviklet.

  • §8-1 Informasjon

    Pensjonskassens rettighetshavere, herunder pensjonister, skal underrettes om regelverket for egen pensjonsordning, og ved endringer i regelverket av betydning. Medlemmene, herunder pensjonister, skal hvert år motta oppgave med informasjon om nivået på sine opptjente pensjonsrettigheter. Disse skal også på anmodning få tilsendt pensjonskassens årsregnskap og årsberetning.

    Pensjonskassens rettighetshavere, herunder pensjonister, og kommunen skal orienteres om pensjonskassens kapitalforvaltningsstrategi og endringer i denne av betydning.

    Pensjonskassen skal for øvrig oppfylle sin informasjonsplikt som angitt i forsikringsvirksomhetsloven med tilhørende forskrifter.

  • § 9–1 Sammenslåing, deling og opphør

    Sammenslåing, deling og opphør av pensjonskassen må skje i samsvar med gjeldende lovgivning.

    § 9–2 Avvikling av pensjonskassen

    Dersom kommunen og konsernenhetene ikke yter de tilskudd som er nødvendige for å holde pensjonskassen i forsikringsteknisk balanse, skal pensjonskassen avvikles og midlene overføres til et livsforsikringsselskap i henhold til gjeldende lovgivning.

    § 9–3 Flytting av konsernenhets pensjonsordning

    Flytter en konsernenhet sin pensjonsordning til annen pensjonsinnretning, gjelder forsikringsvirksomhetsloven med tilhørende forskrift.

    Den del av den ansvarlige kapital som kan knyttes til vedkommende konsernenhet kan utbetales dersom dette er forsvarlig. I forhold til gjenværende innskutt kjernekapital kan ikke utbetalingen utgjøre en større andel enn den andel av den totale premiereserve som utskilles fra pensjonskassen som følge av innskrenkningen.

    Utbetaling av innskutt ansvarlig kapital kan bare skje med samtykke fra Finanstilsynet.

    § 9–4 Opphør av konsernenhets pensjonsordning

    Dersom en konsernenhet ikke fortsetter å yte de tilskudd som er nødvendige for å holde enhetens andel av pensjonsordningen i pensjonskassen i forsikringsteknisk balanse, skal konsernenhetens pensjonsordning opphøre. Medlemmenes oppsatte rettigheter skal sikres i pensjonskassen.

    Konsernenheten har etter opphør av pensjonsordningen fortsatt plikt til å betale de premier som er nødvendige for å sikre de pensjonsforpliktelsene konsernenheten har påtatt seg som følge av tilslutningen til Overføringsavtalen. Dette gjelder blant annet sikring av bruttogarantien, pensjonsalderbestemmelsene og regulering av oppsatte og løpende pensjoner.